Czy zakup samochodu elektrycznego to dobry wybór?

Nasza planeta powoli coraz bardziej podupada między innymi ze względu na eksploatowanie paliw samochodowych. Poza tym mogą one skończyć się w przeciągu najbliższych lat. Dobrą decyzją jest więc wybór ekologicznego rozwiązania, jakim jest samochód na prąd. Jednak czy faktycznie jest to dobry rodzaj?
Samochód elektryczny – jak powstał pierwszy taki samochód?
Powstanie marki Tesla było rzekomo podyktowane zamknięciem programu prób samochodu elektrycznego EV1 przez General motors. Były one wydzierżawione w ramach procesu dopracowywania produktu w latach 1996 - 1999. W roku 2002 samochody powróciły do koncernu, a tam uległy zniszczeniu. Popularne w tym czasie były teorie, że to przemysł naftowy wpłynął na uśmiercenie pomysłu EV1. Tesla ma być ripostą sugerującą, że samochody elektryczne to dobry kierunek.
W tym momencie w ciągu roku wyprodukować można ich około 300 tys. Tesle produkowane są w trzech zakładach na terenie USA. Zatrudnionych w firmie jest niemalże 38 tys. pracowników. Koncern stara się samodzielnie produkować komponenty kluczowe do produkcji pojazdów. Analogicznie prezentowały się początki działalności Henry’ego Forda. Z tego względu Elona Muska (współzałożyciela Tesli) przyrównuje się właśnie do Henry’ego Forda.
Jak postępował rozwój samochodów elektrycznych?
Pierwszym samochodem spod skrzydła Tesli był model Roadster. Jako prototyp dla tego modelu użyto elektryczny samochód AC Propulsion tzero. Zastąpiono w nim ołowiowe akumulatory litowo-jonowymi. W dalszym okresie po nawiązaniu współpracy z Lotusem wykorzystano elementy modelu Lotus Elise do skonstruowania nadwozia dla Roadstera. W 2008 roku samochód trafił do produkcji.
Gotową karoserię od Lotusa zaopatrzono w elektryczny napęd. Tak skonstruowany pojazd pokonał 501 km na jednym ładowaniu, pobijając tym sposobem rekord świata w zasięgu seryjnych samochodów elektrycznych. W 2010 roku Roadster zwyciężył jako pierwszy elektryczny samochód w rajdzie Monte Carlo Alternative Energy Rally.
W 2014 roku w ofercie koncernu pojawił się model S, w 2015 SUV o oznaczeniu X, a w 2016 roku model klasy średniej o oznaczeniu 3. Ostatni początkowo oznaczony miał być literą E. Nie zgodził się na to Ford, który literą E sygnuje serię swoich furgonetek. 3 w nazwie modelu jest kompromisem. Do grona pojazdów Tesli dołączyć miał dodatkowo wielki SUV o oznaczeniu Y. Nazwy zestawione razem miały układać się w napis “S3XY” wyglądający niezwykle podobnie do rozpowszechnionego w popkulturze określenia SEXY. Budzić może to skojarzenie, że takie właśnie są samochody elektryczne.
Jak zakupić samochód elektryczny?
Tesla, pragnąc się rozwijać, swoje auta proponuje z początku zamożnym klientom. Po dopieszczeniu oraz rozwoju technologii planowana jest produkcja modeli w bardziej atrakcyjnych cenach. Jest to metoda bliźniaczo podobna do działań Henry’ego Forda w startowych latach aktywności jego marki.
Samochody spod szyldu Tesli sprzedawane są poprzez stronę www, a także sieci placówek koncernu. Nie można ich nabyć od niezależnych dealerów. Elon Musk zapowiadał w 2018 roku ułatwienie procesu zakupu Tesli. Ma się on docelowo odbywać przez zaakceptowanie na stronie internetowej. Niepotrzebne mają w związku z tym być umowy sprzedaży.
Tesla planuje wprowadzenie wielu innowacyjnych rozwiązań do nowych modeli, które zaskoczą wiele osób. Ma to być między innymi opcja całkowitego prowadzenia pojazdu przez autopilota. Niektórzy są nastawieni sceptycznie do tej funkcji i nie wzbudza ona w nich pełnego zaufania. Fani rozwoju technologii są jednak zachwyceni.
Komentarze
Maksymilian Mróz
Ja słyszałem, że obecnie akumulatory w 10 minut ładują się na 150 km to już dobry wynik.
Kalina Zielińska
Do póki nie będą miały dobrych akumulatorów to ciężka sprawa. Za mało miejsc na ładowanie i niestety jeszcze ładowanie trwa długo.